| 
Välkommen, Gäst

ÄMNE: Var gör ni fukttest på importerade husvagnar?

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #348907

PeterT skrev:
Fru Ðorfmeister skrev:
PeterT skrev:
Är väl som sagt EU lagen som kom för några år sedan för att öka konkurrensen.
Samma som stoppade kravet från biltillverkarna att man var tvungen att utföra service hos deras egna märkesverkstäder för att garanti skulle gälla.

Ja, och det är just den lagen jag söker. Att "jag läste det på ett forum" lär ju inte hjälpa nån. :)

Länk till lagen har jag inte. Men denna sida var första träffen när jag googlade.
www.dagensjuridik.se/2012/12/olagligt-at...bilgaranti-ska-galla

Fast det där handlar ju om bilar samt en svensk lag. Hur långt kommer man med den mot en slovensk husvagnstillverkare? Jag frågar inte för att vara dum, utan för att det gissningsvis är nödvändigt att ha "kött på benen" innan man gör valet att testa hos "Bosses husvagnshak".
Vår campingsida

Kör: med Majk
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #348908

Den Adria vi hade innan köpte jag I Danmark och enligt Antons camping kunde jag göra fukttestet var jag ville, det som var oehört viktgt dock var att jag sände en kopia till honom så att han kunde sända denna vidare till Adria I danmark. Blev bara en fuktkontroll innan vi sålde vagnen, och denna valde jag att göra hos en Auktoriserad verkstad, denna säljer dock inte vagnar utan har bara sevice vilket gjorde att jag slapp riskera att få bråka med någon som var sur över att inte fått sälja vagn och dissar importer.
  • petzzon
  • petzzon's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 26
Polar 800 TRDB Svit 2014
XC 60 D4 AWD BE Pro 2014

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #348920

Fru Ðorfmeister skrev:
Fast det där handlar ju om bilar samt en svensk lag. Hur långt kommer man med den mot en slovensk husvagnstillverkare? Jag frågar inte för att vara dum, utan för att det gissningsvis är nödvändigt att ha "kött på benen" innan man gör valet att testa hos "Bosses husvagnshak".

Det är ingen svensk lag utan grundar sig på ett EU direktiv eller lag. Gäller över hela EU dock kan naturligtvis olika länder tolka EU's direktiv och lagar olika.
I detta fall ville Kia att det skulle tolkas till deras fördel vilket då svenska marknadsdomstolen dömde mot dem då enligt deras tolkning.

Orkar inte söka info... såJag vågar nog inte sticka ut hakan till 100% på vad som gäller alla andra produkter som inte är bilar.
Men naturligtvis måste det i a f vara en auktoriserad verkstad. Inom bilservice/reparationer är tex Mekonomen ingen märkesverkstad med dock auktoriserad.
  • PeterT
  • PeterT's Avatar
  • Fricampare
  • Thank you received: 26
Dragbil: Mitsubishi Grandis 2010
Husvagn: En överutrustad Adria Altea 432 PX 2014.

Aktiv cykelfantast som har blivit bekväm med åldern...

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #348982

Jag kommer ta det säkra före det osäkra och i förstahand försöka hitta någon auktoriserad Adria verkstad som vill åta sig fukttesten. Om någon har tipps var sådana kan finnas i Alingsås, Göteborgs, Kungsbacka trakten motas dom tacksamt.
Om det inte går att uppbåda så blir det andra alternativet att försöka ordna det som petzzon gjort. Fuktest hos någon oberoenda firma och sända protokollet till handlarn i Tyskland som får ombesörja att det som skall hamna hos Adria hamnar där.
Om inte heller det skulle gå att få till så blir det att försöka få den gjord i Danmark eller Tyskland.
Det dröjer dock till nästa sensommar innan det blir dags att sätta detta på prov.
  • PatrickE
  • PatrickE's Avatar
  • Försiktig campare

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #348996

Kolla med Fribo i Sollebrunn dom är iallafall återförsäljare för Adria
  • jasse
  • jasse's Avatar
  • Quick stop

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #349051

jag tycker definitivt du ska snacka med Leif på Tagene Fritidscenter, det löser dom!

Dom där inne har en jävla koll på vagnarana och dess olika fördelar/nackdelar!
  • PatrikGBG
  • PatrikGBG's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 20

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #349052

PatrikGBG skrev:
jag tycker definitivt du ska snacka med Leif på Tagene Fritidscenter, det löser dom!

Seriös? Nej, inte det minsta. Han bangar inte för att släppa ut vagnar där dom har gjort undermåliga reparationer. Och om man begär att det skall göras om och göras fackmannamässigt fuskas det ett par gånger till och tas genvägar i arbetsmomenten och till slut heter det att det kan tyvärr inte göras bättre än vad det är gjort och att man får lära sig att leva med bristerna och acceptera dom...vilket är detsamma som att vagnen är alltså i sämre skick efter reparationen än före när den varit där. Ansvar och yrkesmoral vet han inte vad det är.

Stark varning för företaget! Jag kommer att skriva mer om detta senare och även lägga ut bilder på vad jag menar i en annan tråd.
  • hakano
  • hakano's Avatar
  • Moderator
  • Thank you received: 385
1980-talet representeras här av:
Polar 650 GLX 1986 efter en Volvo 244 Turbo 1983
Fuktskador kan ses i mitt galleri.
Bakåtsträvar gärna och använder sopborste istället för centraldammsugare

Senast redigerad: 1 år 2 månader sedan av hakano.

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #349065

Det pratas på några ställen i tråden om svensk lagstiftning ...

För en vagn inhandlad i Tyskland så lär det väl rimligen vara tysk lagstiftning som man får luta sig mot?
Om både svensk och tysk härstammar från samma EU lag så borde det såklart inte vara nån skillnad, men om det finns skillnader så lär den svenska lagstiftningen vara helt ointressant!
  • MGS
  • MGS's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 24

Drar: Hobby 650 KFU -10.
Tidigare: Kabe Safir 590 GDL -88 (såld), Safir -82 (såld), Smaragd -80 (stulen), -79 (såld).
Med: VW Multivan 2.0 TDI -140 DSG -11 eller om det skulle behövas SAAB 9-5 2,3t -05
Träffas säkrast på Svenska Hobbyklubbens forum :)

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #349070

Sverige brukar ju vara väldigt duktiga (på gott och ont) att anpassa sig till allt så fort att bläcket inte ens torkat i Bryssel ! Hur många skolkök har exempelvis inte byggts om med hänvisning till EU krav ? Att ABS lampa måste lysa och slockna (trots att ABS inte är krav på bilar) hänvisar Bilprovningen till EU krav osv ! Undrar just hur noga vissa sydeuropeiska länder är att följa EU kraven ? Men åter till tråden så är ju det i detta fallet till fördel för konsumenten = husvagnsägaren.
  • Henke
  • Henke's Avatar
  • Långliggare
  • Thank you received: 63

Var gör ni fukttest på importerade husvagnar? 1 år 2 månader sedan #349274

Hakano, det får ju givetvis DU tycka, precis som att jag får tycka motsatsen.

De flesta jag känner som har använt sig av dom är skitnöjda, men visst, alla kan ju göra fel... jag med!
  • PatrikGBG
  • PatrikGBG's Avatar
  • Gasol i blodet
  • Thank you received: 20
Moderators: Markus Vesala, Göran, hakano, Xon
Time to create page: 0.399 seconds