Denna webbplats använder cookies

Om du fortsätter att använda webbplatsen så accepterar du detta. Learn more

I understand

Du är inte inloggad.

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: 2 dämparfrågor

2 dämparfrågor 15 jun 2017 22:57 #395487

Jag funderar på om det är dags att byta stötdämpare vid axlarna på vagnen. Den är ny för mig, men har ca 25 år på nacken. Oklart hur slitna de är. Utan större erfarenhet tycker jag att både vind och vägens ojämnheter känns rejält i bilen. Nu är vagnen ganska framtung och det har jag delvis kompenserat med att ha det tunga förtältet längst bak. Det kanske eg inte är optimalt, men just nu är det bästa lösningen för att kompensera för det höga kultrycket som jag har redan när vagnen är olastad.

Har ett bromsproblem som kommit två ggr också.
Har det nåt med dämparen vid påskjutsbromsen att göra tro?
Bromsarna funkade fint för tre veckor sedan. Backade in på tomten och vagnen fick vila två veckor. Nästa resas första inbromsning i en svag nedförsbacke så bromsade vagnen mkt tvärt och ett hjul låste sig. När jag backade så lossade den, sen hände det igen. Justerade bromsarna lite och allt gick bra ett par dagar. Efter nästa inbackade parkering så hände nästan samma sak tvär bromsning och låst broms. Lossade vid backning, sen gick allt bra.
Vad bör jag göra tror ni?
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

2 dämparfrågor 16 jun 2017 09:49 #395491

• yngrot
  • yngrot Profilbild
  • Långliggare
  • Tack mottaget: 83
Har oxå en gammal vagn och jag har bytt både stötdämpare och påskjut samt bromsbackar ,, nya bromsbackar gjorde susen mycket behagligare bromsningar nu . Det är värt några kronor få ordning på grejerna

2 dämparfrågor 17 jun 2017 07:12 #395498

Hur vet jag om det är dags att byta dämparna?
Vilka symptom ger dålig påskjutsdämpare resp stötdämpare vid axeln?

2 dämparfrågor 17 jun 2017 11:15 #395499

• Jimmy28
  • Jimmy28 Profilbild
  • Gasol i blodet
  • Tack mottaget: 127
Om påskjutsdämparen är dålig brukar det märkas om man bromsar till lite hårdare, är den helt kass så "hugger" det till och vagnen bromsar tvärt. Känns ofta som att vagnen kommer inkörandes i bilens bakände vid inbromsning. Lite svårt att förklara märker jag :blink:

Är stötdämpararna dåliga så borde det väl bli som på en bil att det blir gungigt när man t.ex. kör över en fartbula. Men husvagnars fjädringssystem skiljer sig lite åt, sen kan vagnen bli gungig av andra anledningar också. Så någon annan här har kanske ett bättre svar.
Om man plockar bort stötdämparna så brukar det vara lätt att känna om de är dåliga eller inte.
Cavalier 1200S - 1974
Saab 9-5 2.0t - 2002

2 dämparfrågor 19 jun 2017 20:54 #395519

Nu tog jag loss en sv stötdämparna. Har inte möjlighet att ut och köra.
Men kan man känna på en dämpare om den är dålig?
Den går hyfsat enkelt att dra isär eller trycka ihop, men det är ju ett tydligt motstånd.

Kan jag göra nåt liknade test på påskjutsdämparen utan att ta en provrunda?
Senast redigerad: 19 jun 2017 21:30 av Glasogonorm.

2 dämparfrågor 19 jun 2017 22:36 #395522

• Jimmy28
  • Jimmy28 Profilbild
  • Gasol i blodet
Om du har stötdämparen stående i rätt riktning och drar ut den helt och sen trycker ihop den så skall det vara jämnt motstånd hela vägen. Om de är dåliga så är det ofta "glapp"/mindre eller inget motstånd första biten. Märks tydligast om man försöker trycka ihop den snabbt.
De kanske kan vara dåliga ändå, man skulle ju kunna jämföra motståndet mot en ny stötdämpare men det är ju inte ofta man har en ny stötdämpare hemma på lager ;)

Påskjutsdämparen kan man testa på samma sätt. Men det enklaste är nog att testa den på plats genom att göra en kraftig inbromsning.
Cavalier 1200S - 1974
Saab 9-5 2.0t - 2002

2 dämparfrågor 24 jun 2017 15:35 #395557

Hej igen
Nu är påskjutsdämparen bytt. Det var stor skillnad när man hade nya och gamla i handen.
Tyvärr kvarstår felet med att bromsarna nyper vid inbromsning.
Detta har bara hänt i låg fart strax efter start, men det händerofta
Är byte av bromsbackar ett alternativ? De ser fräscha ut.
Vad mer kan man tänka sig? Spänna eller släppa bromsen? Annat?

2 dämparfrågor 24 jun 2017 15:52 #395558

• Jimmy28
  • Jimmy28 Profilbild
  • Gasol i blodet
Är hjulet låst eller snurrar trögt även sen när du börjar köra framåt igen?

Har du kollat så att inget kärvar? vajrar, expandern, backautomatiken (beroende på vilken typ av broms du har).

När du justerar bromsarna skall du först släppa lite på justeringen på bromstången eller vajrarna och sedan justera ute vid trummorna tills det börjar ligga emot och sen släppa nåt snäpp så det snurrar lätt, sedan kan du justera på stången eller vajrarna.

Du kanske redan visste det men eftersom det verkar som att många gör felet med att justera bromsen på stången istället för ute vid trummorna så tänkte att det kunde vara bra att skriva det.
Cavalier 1200S - 1974
Saab 9-5 2.0t - 2002

2 dämparfrågor 24 jun 2017 16:01 #395559

• Henke
  • Henke Profilbild
  • Långliggare
  • Tack mottaget: 225
Vad gäller dämparna vid axeln är jag tveksam om de behöver bytas någonsin på en husvagn. De flesta bilar rullar ju 15-20000 mil innan byte och jag kan inte tänka mig att en husvagn rullar mer än en bråkdel av detta på 25 år. Det får i så fall vara sådana som reser till Medelhavet varje år för att få ihop dessa mil!

2 dämparfrågor 24 jun 2017 16:56 #395560

Jag har försökt justera bromsarna på rätt sätt och hjulet rullar fritt. Min jag tror att hjulen rullar utan problem när låsningen har släppt. Det känns bra..
  • Sida:
  • 1
  • 2
Moderatorer: Markus Vesala, Göran K, hakano
Sidan laddades på: 0.169 sekunder